Nyhet från TMF:s tidning Trä- och Möbelforum

I och med slutkonferensen i november är projektet för cirkulära möbelflöden över. Nu är det upp till branschen att testa de nya affärsmodellerna i verkligheten.

Det Vinnovafinansierade projektet ”Affärsmodell innovation för cirkulära möbelflöden” gick efter fem år i mål i och med den slutkonferens som hölls i Göteborg i mitten av november 2019. Projektet har under arbetets gång testat modeller och verktyg för cirkulära arbetssätt och visat att de fungerar. Nu är branschen redo för praktisk implementering och en storskalig förändring av hela systemet.

Marcus Linder, forskningsledare för Sustainable Business på RISE (det statliga forskningsinstitutet som har lett projektet), beskriver en av utmaningarna som samhället har att möta sett i ett hållbarhetsperspektiv.

– I dag når möbler slutet av sin livstid av skäl som inte nödvändigtvis har med möblerna att göra. Effekten blir att vi som samhälle slösar bort värdefulla resurser, och i slutändan måste någon betala för det; antingen genom lägre kvalitet på produkterna eller genom högre priser. Samtidigt är det inte realistiskt, och kanske inte ens önskvärt, att ändra kundernas behov av förnyelse, säger Marcus Linder.

Här kommer de cirkulära affärsmodellerna in. I ett sådant system ser man till att skapa förutsättningar för att en produkt ska ha fler än en livscykel.

– Värdeskapandet från cirkulära affärsmodeller kan ske på många olika sätt, där tre som körts av projektets deltagare inkluderar renoveringstjänster, andrahandsförsäljning, och hyrtjänster. Hyrtjänster har exempelvis störst potential till cirkularitet när leverantören tjänar mest pengar på att leverera och ta hand om produkter som håller sig attraktiva riktigt länge, säger Marcus Linder och ger rådet till företag som vill jobba mer cirkulärt att ta reda på hur deras produkter beter sig på marknaden:

– Ta reda på varför dina produkter tappar värde, i värsta fall slängs. Är det på grund av ändrade kundbehov, modeförändringar och udda färger eller kanske på grund av nya produkter och ny teknik? Kom sedan på bra lösningar för att motverka värdetappet. Detta kan kräva lite kreativitet. Men de flesta företagen vi har jobbat med hade redan mängder av idéer.

Läs hela intervjun i Trä- och Möbelforum här

Projektledning:

RISE Research Institutes
of Sweden

Pin It on Pinterest

Share This

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng