En framtida cirkulär ekonomi förutsätter att det finns cirkulära kunder. Men för att agera cirkulärt som kundorganisation krävs en omställning till nya sätt att planera, organisera och styra sin verksamhet. På samma sätt som leverantörer behöver innovation i sina erbjudanden och affärsmodeller, behöver kunder innovation i sina aktiviteter samt i sitt förhållningssätt till varor och tjänster. I genomförbarhetsstudien ”Den cirkulära kunden” syftar till att förändra synsätt och praktik inom stora kundorganisationer och tillhandahålla verktyg för innovation och förändring som stöttar i rollen som kund och ägare av produkter. Studien har nu släppt en populärvetenskaplig rapport.
Att vara en cirkulär kund innebär mer än att ställa nya kriterier vid inköp: Det innebär en helhetssyn på alla de aktiviteter som finns vid anskaffning, innehav och avveckling av en produkt, samt i den inre organisationen. Kunden bör ha en aktiv roll i att bibehålla och återföra produkter till ett långt cirkulärt liv. Denna omställning är särskilt utmanande i stora organisationer med strukturer, roller och incitament som är uppbyggda efter ett linjärt förhållningssätt.
Genomförbarhetsstudien ”Den cirkulära kunden” syftar till att förändra synsätt och praktik inom stora kundorganisationer och tillhandahålla verktyg för innovation och förändring som stöttar i rollen som kund och ägare av produkter. Den övergripande målsättningen med detta projekt är att ge offentlig verksamhet i Sverige förutsättningar och verktyg för cirkulära flöden av de produkter och tjänster de använder. Arbetet stärker möjligheterna att uppnå en cirkulär ekonomi genom identifiering och utveckling av förutsättningar för offentliga kunder att ta en aktiv roll i omställningen till ökad cirkularitet, vilket i sin tur är en förutsättning för flera mål för hållbar utveckling (Agenda 2030).