Kundperspektivet inom cirkulära möbelflöden har givit upphov till ett nytt projekt: Den cirkulära kunden, som beviljats stöd från Vinnovas program Cirkulär och biobaserad ekonomi.  

Den cirkulära kunden syftar till att offentliga verksamheter ska kunna öka sin förmåga att bidra till en cirkulär ekonomi.  Detta genom att tillhandahålla möjligheter och verktyg att åstadkomma cirkulära flöden för de produkter och tjänster de använder. Genom att stärka efterfrågesidan i en cirkulär ekonomi och utveckla cirkulär beställarkompetens kan livslängden på produkter öka, avfallsmängderna minska och en mer hållbar och resurseffektiv konsumtion kan uppnås. 

–  I projektet har vi huvudfokus på att förstå hur strukturella och organisatoriska faktorer påverkar en möbelkunds förutsättningar att agera cirkulärt, såsom organisation och ägande, säger Maria Thomtén, projektledare för Den cirkulära kunden.

Detta vill projektet uppnå genom att utveckla ett ramverk som stöttar den offentliga kunden med principer för att behålla möblers värde genom hela kedjan från upphandling till innehav och avveckling.

Den cirkulära kunden är ett förstudieprojekt som pågår mellan 1 november 2018 till den 30 juni 2019. Deltagare i projektet är Göteborgs stad, Region Kronoberg, Göteborgs universitet och RISE. 

Kontaktperson är Maria Thomtén, RISE: maria.thomten@ri.se

Projektledning:

RISE Research Institutes
of Sweden

Pin It on Pinterest

Share This

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng