Cirkulära affärsmodeller utlovar både lönsamhet och miljömässig hållbarhet för tillverkningsindustrin, men kan innebära affärsrisker för producent/återförsäljare om produkterna blir utdaterade i förtid. Men det går att minska affärsriskerna genom att designa produkterna för att bli “framtidsadaptiva”, det vill säga att de från början är anpassade för olika händelser och förändringar som kan uppstå över produktens användningstid.

Nyckeln för att både designa och tjäna pengar på framtidsadaptiva produkter är att från början designa både produkt och affärsmodell för att produktens delar ska kunna bytas ut och uppgraderas efter hand som nya behov uppstår.

I vår nya Snabbfakta ”Fem principer för att designa cirkulärt” får du lära dig om fyra grundläggande orsaker till att produkter blir oattraktiva – men också om fem principer för att designa framtidsadaptiva produkter.

Läs Snabbfaktan ”Fem principer för att designa cirkulärt” här

Vill du lära dig ännu mer? Här finns det fler Snabbfakta!

Intresserad av att lära dig mer om framtidsadaptiva produkter (FAD)? Läs  intervju med Thomas Nyströms (RISE) här och här kan du läsa hans avhandling ”Adaptive Design for Circular Business Models in the Automotive Manufacturing Industry”.

 

 

Projektledning:

RISE Research Institutes
of Sweden

Pin It on Pinterest

Share This

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng