2018 leverarade Rekomo möbler till adidas huvudkontor i Solna – ett roligt projekt som innehöll begagnade möbler till 75% samt att Rekomo kunde hjälpa adidas att återanvända stora delar av befintligt möblemang. Rekomo avvecklade även de möbler som inte kunde återanvändas internt hos adidas vilket bidrar till minskad klimatpåverkan och samtidigt genererade återbäring för kunden. Foto: Jason Strong

Varför slänga möbler när de går att återanvända? Cirkulära möbelflödens partner Rekomo tar vara på möbler från företag och cirkulerar dem vidare med minsta möjliga handpåläggning.

Rekomos utgångspunkt är att cirkulera så många fina, välbehållna produkter som möjligt – något som också är genomförbart eftersom kontorsmöbler tenderar att bytas ut i rask takt trots att de inte visar några spår av slitage. De försöker sen att inte göra för mycket med möblerna i form av lackering, omklädning eller ommålning:

– Att vi inte vill göra för mycket beror delvis på att det är kostsamt, men framförallt på grund av att det medför en typ av miljöpåverkan – även om det är bevisat att det påverkar mindre än att tillverka en helt ny produkt från grunden, säger Sebastian God, VD på Rekomo.

Företaget försöker också att försöka fokusera på att köpa in möbler i bra skick som kan användas vidare i många år efter kontroll och rengöring – och de vill också få sina kunder att testa nya affärsmodeller:

– Försäljning är fortfarande störst, men vi hyr ut mer och mer möbler för varje år. Vi har exempelvis avtal där kunderna betalar en månadskostnad och sen kan köpa loss möblerna, men också en variant där möblerna hyrs ut och sen lämnas tillbaka när hyresperioden är slut. Det modellen passar bra när tillfälliga kontor ska möbleras, för då vill inte organisationen ha en massa möbler att ta hand om när kontoret inte längre behövs, säger Sebastian God.

Använd i första hand det som redan finns

Den mest cirkulära affärsmodellen är dock att hjälpa kunderna med de möbler de redan har genom att bygga om befintliga produkter, till exempel byta bordsskiva på ett höj- och sänkbart skrivbord. Sebastian God menar att fler företag borde ha den så kallade avfallstrappan i åtanke när de behöver nya möbler, exempelvis vid en flytt:

– Det första steget är ju att förebygga avfall från första början genom att faktiskt se över vad man själva har och undersöka om det kan användas. Där ligger ju den stora vinningen både ur miljösynpunkt och kostnadsmässigt. Steg två år att de möbler som inte kan användas i organisationen säljs eller skänks bort – och slutligen, om det behöver adderas fler möbler så köp eller hyr begagnat!

Lever som de lär

Sebastian God ser att Rekomos medverkan i projektet Cirkulära möbelflöden har bidragit till att ge dem en tyngd i kommunikationen kring återbruk, som för dem är väldigt viktig att lyfta.

– Vi känner också att vi kan bidra med inspiration till tillverkande företag och andra återförsäljare, men också till kommuner, regioner och myndigheter. Vi kan visa på goda exempel och hur lätt det faktiskt är att återbruka möbler mycket mer än vad det görs idag.

Och de försöker också att leva som de lär:

– Vi använder ju självklart våra egna, begagnade produkter – och har vi en telefon över i Göteborg som behövs i Stockholm så skickar vi upp den med post. Det gäller att ta vara på allt som vi har, för det gynnar oss både ekonomiskt och miljömässigt! Och ska vi få våra kunder att tänka cirkulärt, ja då måste vi ju själva också göra det, avslutar Sebastian God.

Projektledning:

RISE Research Institutes
of Sweden

Pin It on Pinterest

Share This

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng