Volvo Group Real Estate är ansvariga för Volvokoncernens fastigheter världen över, och för att underlätta förvaltningen av fastigheter så finns det framtaget ett antal möbelkataloger. Dessa kataloger uppdateras med jämna mellanrum för att på bästa sätt tillgodose verksamhetens behov samt strategiska mål. De primära målen just nu är fokuserade på konceptet Future Workplace vilket är aktivitetsbaserat.
De kataloger som används i Europa är baserade på två olika ramavtal och har funnits i över två år redan, vilket gör att de nu har varit föremål för uppdatering. Syftet med uppdateringen är att göra användningen enklare, att öka utbudet och få in begreppet cirkularitet som ett sätt att öka medvetenheten om miljöpåverkan av möbler. Målet är att det skall bli enkelt att göra bra val ur ett cirkularitetsperspektiv och skapa en hållbarare möbelanvändning inom koncernen. Kravställning på miljömärkningar såsom Svanen och Möbelfakta är sedan länge förankrat i de befintliga ramavtalen. För att minska miljöpåverkan ytterligare och implementera cirkularitet så var tanken att komplettera dessa krav med ett mått kring cirkularitet.
Enligt RISE, som utvecklat C-måttet, mäter ”C” hur mycket av en produkt som kommer från tidigare använda produkter och material. C ligger alltid mellan 0 % och 100 %. Ju högre C-mått, desto högre grad av återanvändning. De flesta produkter har ett C-värde på mellan 0 % och 20 %. Över 50 % är ganska ovanligt och får anses mycket bra. I dagligt tal kan det ofta vara rimligt att kalla produkter med C över 50 % för ”cirkulära produkter”.