En utmaning för en stor organisation är att agera cirkulärt genom hela verksamheten. Det kan vara svårt att veta hur en organisation ska hantera sitt möbelinnehav, inköp och avveckling av möbler så att möblerna lever ett långt liv med hög nyttjandegrad och att materialens värde bevaras så länge som möjligt.

Som hjälp i att arbeta systematiskt med dessa frågor har vi i projekten Cirkulära möbelflöden och Den cirkulära kunden utvecklat en modell kallad ”Brukarcykeln”, som vi också gjort fem olika Snabbfakta på.

Fyra faser

Enligt Brukarcykeln kan möbelflödena hos en kundpart delas upp i fyra faser: Anskaffning, innehav, avveckling samt organisation och nätverk:

  • Anskaffning handlar om hur en organisation skaffar nya möbler, exempelvis genom att köpa eller hyra dem.
  • Innehav är hanteringen av möbler under tiden de används, inklusive löpande underhåll.
  • Avveckling handlar om hur organisationen gör sig av med de möbler som inte längre behövs.
  • Organisation och nätverk handlar om de strukturer som finns inom verksamheten för att exempelvis hantera information och ekonomi. Denna fas omfattar också den interna organisationskulturen och det externa nätverk som organisationen agerar inom vad gäller möbler.

Snabba fakta om varje fas

Nu har projektet Cirkulära möbelflöden tagit fram en Snabbfakta för varje fas. Läs och inspireras till att bli en mer cirkulär möbelkund!

Brukarcykeln

Brukarcykeln: Anskaffning

Brukarcykeln: Innehav

Brukarcykeln: Avveckling

Brukarcykeln: Organisation och nätverk

Fler Snabbfakta hittar du här

Projektledning:

RISE Research Institutes
of Sweden

Pin It on Pinterest

Share This

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng